بررسی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته

۱۷ بازديد
بررسی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته • • بررسی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته بررسی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته در فصل دوم به بررسی روش های تربیت اجتماعی با استناد به نهج البلاغه می پردازیم، از آنجایی که انسان دارای خلقتی ویژه است، لذا تربیت ویژه هم نیازمند است، و تربیت اجتماعی یکی از ابعاد ضروری تربیت برای افراد یک جامعه می باشد، تربیت اجتماعی در نهج البلاغه به معنای بندگی انسان در برابر خداوند و پیروی از دستورات الهی، به منظور تنظیم روابطی انسانی مبتنی بر معیارهای اصلاحی جامعه است، و به معنای سازگاری صرف با ملاک‎های جوامع بشری نیست روش های تربیت اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه › › روشهاى تربیتى در پرتو نهج البلاغه › › متن این مقاله به بیان روش‌ها و راهکارهای علمی و عملی تربیت بر اساس دیدگاه‌های امام علی ع در نهج البلاغه پرداخته و در ارائه راهکارها و شیوه‌ها به ابعاد عاطفی و درونی انسان‌ها توجه بسیاری › › تربیتازتربیت از دیدگاه نهج البلاغه مقالات نهج البلاغه اخلاقی › › تربیتاز چکیده کلمات کلیدی مقدمه ویژگی‌های نظام تربیتی اسلام هدف‌های تربیتی در اسلام تربیت از دیدگاه نهج‌البلاغه ویژگی‌های نظام تربیتی در نهج‌البلاغه جنبه هدایتی جنبه عقلانی جنبه معنوی هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از نظام تعلیم و تربیت اسلامی به طور کلی و تربیت از دیدگاه امام علی علیه السلامدر نهج‌البلاغه است در این راستا، نخست جوانب مختلف نظام تعلیم و تربیت اسلامی توصیف و بنیاد تعیین اهداف تربیتی در اسلام عنوان شده است سپس اهداف تعلیم و تربیت در اسلام مطرح می‌شود؛ که در این مورد، تقوا مهم‌ترین هدف اساسی تربیت ذکر شده تعلیم و تربیت اسلامی، کمال انسانی، آزادی فردی، عدالت، هدایت، تعقل، تفکر، تقوا، حکمت، عدالت‌خواهی، تکامل، ایمان، خودسازی، علم، حق و باطل، معاد، اخلاق، جمع‌گرایی، فردگرایی، بیعت، اتحاد، متقی، صبر، یقین، جهاد ژاسنت صلیبی چکیده هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از نظام تعلیم و تربیت اسلامی به طور کلی و تربیت از دیدگاه امام علی علیه السلامدر نه اسلام مکتبی است الهی که هدف نهایی آن هدایت انسان به‌سوی خدا و آراستن وی به صفات و اخلاق الهی است بدان سان که به‌جز خدا همه قدرت‌های طاغوتی نفی شود و انسان با عبادت پروردگار بر تقرب هرچه بیشتر به ذات ذوالجلال او بیفزاید در این مکتب، مهم‌ترین ابزار تحقق آرمان‌های اسلامی، ایجاد آگاهی و شناخت در انسان‌ها و مقدم‌داشتن آن بر هر نوع اعمال خشونت و زور معر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نظام تعلیم و تربیت اسلامی، جنبه هدایتی آن است پاره‌ای از مربیان، هدایت را رسالت اساسی تعلیم و تربیت می‌دانند هدایت‌کردن یعنی کمک به فرد برای شناختن خود و محیط خود؛ و هدایت فرد از جنبه‌های مختلف رشد شخصیت در ابعاد عقلانی، اجتماعی، عاطفی و بدنی دومین جنبه نظام تربیت اسلام، پویایی است؛ به این معنا که مکتب تربیتی اسلام، قاب هدف کلی تربیت و تعلیم در اسلام، پرورش نیروها و استعدادهایی است که آفریدگار جهان برای سعادت و کمال انسان، در وجود او به‌ودیعت نهاده است تربیت، ایجاد و تحول و تغییری است در انسان که بتواند با آن نیروها و استعدادهای ارزنده خویش را در راه کمال و سعادت حقیقی خود و جامعه به کار اندازد، اهداف اصیل زندگی و راه نیل به این اهداف را تشخیص دهد و برای تحقق‌بخش پیش از ورود به بحث، نقاطی از اندیشه‌های تربیتی امام علی علیه السلامبه‌اختصار ذکر می‌شود در نهج‌البلاغه آمده است تو در نخستین مرحله آفرینشت نادان بودی؛ پس از گذشتن از مرحله‌ای، دانا شدی و چه بسیار است مطالبی که حکمت و مصلحت آن را نمی‌دانی، اندیشه‌ات در آن حیران است و بینش تو در آن گم و غافل و پس از گذشت مراحل، درباره آنها آگاهی و بصیرت پیدا می مهم‌ترین ویژگی‌های نظام تربیتی از دیدگاه نهج‌البلاغه تحت چهار عنوان جنبه هدایتی، جنبه اجتماعی، جنبه عقلانی و جنبه معنوی آن قابل بحث است اگرچه جنبه هدایتی این نظام درواقع تعیین‌کننده خط‌مشی جوانب دیگر آن است و اساس نظام تعلیم و تربیت اسلامی را ازنظر فلسفی و عقیدتی تشکیل می‌دهد، جنبه‌های دیگر نیز ویژگی‌های خاصی دارند که به‌اختصار درباره آنها بحث می‌ مهم‌ترین جنبه نظام تربیتی در نهج‌البلاغه را جنبه هدایت انسان در حرکت، در مسیر حق، درطول زندگی او در این جهان تشکیل می‌دهد کلیه اعمال و حرکات انسان و اندیشه‌های او در مورد خویشتن و دیگران در تمامی موارد و موفقیت‌های زندگی تحت‌الشعاع مسئله حق‌جویی و حقگویی، تفکر منطبق با حقیقت و عمل حق‌طلبانه قرار دارد محبوب‌ترین بندگان نزد خدا باید واجد صفات ذکر ش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نظام تربیتی از دیدگاه نهج‌البلاغه، تکیه بر عقل و استفاده از روش عقلانی در برخورد با امور است؛ چنان‌که یکی از وظایف پیامبران در قبال مردم در طی مدت نبوتشان این بوده است که گنج‌های پنهانی عقل‌ها را آشکار سازند استفاده از روش عقلانی با تکیه بر استدلال و دلیل و برهان در همه موارد به‌غیر از دریافت‌های الهی نظیر کاوش درباره آفری این جنبه از نظام تربیتی، در تربیت انسان باتقوا و مخلص، با ایمان راسخ به وحدانیت پروردگار و توانایی مطلق او در تسلط به زندگی موجودات و گرایش به طبیعت با اعتقاد به ترس از خدا و پیروی از واجبات او آشکار است؛ انسانی که در هر حال و در هر زمان و در هر موقعیت، به یاد خدا زاهدانه زندگی می‌کند، پیوسته به او متوسل می‌شود، واز او هدایت می‌پذیرد به این اعتقاد › › تربیت از دیدگاه نهج البلاغه نسخه متنی › › تقوا به عنوان «رئیس اخلاق»، از مهم ترین ارزش هاى اخلاقى، اجتماعى، معنوى اسلام است که در نهج البلاغه مطرح شده است حکمت پرورش و تربیت انسانى «متقى» مورد نظر است که با ترس از خداوند و ایثار › › شیوه های تربیت فرزند از دیدگاه نهج البلاغه تی پی بین › › می‌شود این مقاله به بیان روش ها و راهکارهای علمی و عملی تربیت بر اساس دیدگاه های امام علی ع در نهج البلاغه پرداخته و در ارائه راهکارها و شیوه ها به ابعاد عاطفی و درونی انسان ها توجه بسیاری › › تربیت از دیدگاه نهج البلاغه نورمگز › › نویسنده صلیبی، ژاسنت ؛ هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از نظام تعلیم و تربیت اسلامی به طور کلی و تربیت از دیدگاه امام علی ع در نهج‌البلاغه است در این راستا، نخست جوانب مختلف نظام › › روش های تربیت اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه › › در این مقاله سعی شده است که شیوه های تربیت اخلاقی از منظر امام علی ع در نهج البلاغه بررسی شود از مهمترین شیوه های تربیت اخلاقی نهج البلاغه می توان به موارد ذیل اشاره کرد حکمت، تربیت عقلانی

بررسی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته

گرد اوری شده در 25 صفحه با فرمت ورد قابل ویرایش چکیده مفهوم «تربیت» درتعالیم وحی و سنت نبوی، بر پرورش استعدادهای درونی انسان و فراهم ساختن زمینه رشد استعدادهای آدمی دلالت می کند. به عبارت دیگر، در تربیت، عنایت و اهتمام به پیشبرد تمایلات فطری و استعدادهای متنوع متربی لحاظ شده؛ و تربیت نیز، در صورتی ثمربخش است که با عمل و کوشش متربی همراه باشد. غالب متفکران در تبیین اهداف ، به افقهای دور دست وادی تربیت و عنوان هدفهای غایی یا دراز مدت ، اهمیت ویژه ای می دهند و آن ها را دارای اولویت می دانند و در مراتب بعدی به ارائه هدفهای میانی (میان مدت ) و نیز هدفهای مرحله ای (کوتاه مدت ) می پردازند. اصول تربیت یکی از مقوله‏های بحث‏انگیز تربیت است؛ به‏گونه‏ای که افراد مختلف به‏دلیل در اختیار نداشتن تعریف و ملاک صحیحی از اصول، بحثها و مفاهیم گوناگون و نامتجانس تربیت را تحت عنوان اصول طبقه بندی کرده‏اند. لذا برای سر و سامان دادن به بحثهای پراکنده درباره اصول تربیت و به‏کارگیری اصول در تعیین اهداف، روشها، محتوی و ارزشیابی فرایند تربیت، ارائه تعریفی دقیق از اصل ترب ...

دسته بندی : علوم انسانی
تگ : بررسی تربیت از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته
download - دانلود
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد